Si voleu visionar la tertúlia sobre sexualitat d'ahir a "Els Matins" de TV3:
Enllaç: http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/4483036
Les notes per al programa:
Definició i Introducció:
Educació Sexual: L'aprenentatge sobre els aspectes cognitius, emocionals, socials,
relacionals i físics de la sexualitat.
L'educació sexual comença en la primera
infància i progressa a través de l'adolescència i adultesa. Aspira a protegir i
recolzar un desenvolupament segur de la sexualitat en la infància i joventut.
Es prepara i dóna competència a nens,
nenes i joves a través d'informació, habilitats i valors positius perquè
comprenguin, gaudeixin de la seva sexualitat i de les seves relacions de manera
segura i satisfactòria, responsabilitzant-se de la seva pròpia salut sexual i
benestar i la d'altres persones.
Els permet que puguin fer eleccions que
millorin les seves vides i contribueixin a fer una societat més compassiva.
Totes les nenes, nens i joves tenen
dret a accedir a una educació sexual adequada a la seva edat.
En aquesta definició, el focus
principal està en la sexualitat com un potencial humà positiu i una font de
satisfacció i plaer. La necessitat clarament reconeguda del coneixement i les
aptituds necessàries per prevenir les infeccions sexuals passen a un segon pla
dins d'aquesta aproximació global positiva. És més, l'educació sexual hauria de
basar-se en els drets humans internacionalment acceptats, en particular, el
dret a conèixer, que precedeix a la prevenció de malalties.
“Estándares de Educación
Sexual para Europa”. Oficina Regional de la OMS para Europa, 2010.
“L’educació sexual ha de comprendre molt més que
la informació” OMS, 1983
______________________________________
Pregunta 1: Quan cal començar a educar sexualment
als nostres fills i filles?
L’educació de la sexualitat es produeix en
tots els àmbits de la vida de cada dia. És a dir, estem educant també sobre
sexualitat des del primer moment que naixen perquè l’educació sexual no és
només parlar de preservatius, és observar com els teus pares es relacionen, com
t’estimen, com t’expliquen les diferents parts del teu cos, ...
Pregunta 2: Però això no s’aprèn tot sol?
L’educació sexual és un procés continu i
de la mateixa manera que aprenem sobre altres aspectes al llarg de la nostra
vida, també incorporem informació, actituds i valors sobre tot allò que envolta
a la sexualitat. Forma part de la nostra salut i per tant del nostre benestar
integral com a persones.
Pregunta 3: Però hi ha un moment que comencen a preguntar...
Els nens i nenes són curiosos de mena i
quan tinguin dubtes preguntaran sobre de què estan fets núvols, i també sobre les seus genitals, i si en una sèrie veuen que dos homes es
casen també preguntaran,...
Curiosament preguntem i comentem al
pediatra, a la psicòloga i a les amistats i llegim sobre allò que és millor en
la l’alimentació i en canvi sembla que ens costa fer el mateix sobre sexualitat.
Quan s’ha comentat abans que l’educació
sexual és un procés això val per a tothom: pares, fills, avis,... Durant tota
la nostra vida incorporem informació i podem canviar de conducta i actituds
respecte a diferents aspectes de la sexualitat... Per exemple fa només 20 anys
ningú no hagués pensat el canvi d’actitud que hi ha hagut respecte a algunes
pràctiques sexuals o a determinades convencions socials: per exemple, sexe oral
o matrimoni entre persones del mateix sexe....
Pregunta 4: I quan arriben a l’adolescència?
Abans de l’adolescència ve la pubertat i
ja es poden introduir alguns aspectes com la primera regla, els canvis en el cos, l’orientació sexual,...
Si durant els primers 10 anys de vida els fills i filles han pogut comentar i
s’han adonat que era un tema sobre el qual a casa es podia parlar, no tindran
problemes a demanar i explicar.
I si no saben o coneixem algun recurs, tema,... El busquem conjuntament
Exemple
de pacient de 19 anys que va venir a la consulta perquè havia comentat el que
li passava a la seva mare i junts van buscar el lloc més adient per consultar.
Sovint a l’adolescència cristal·litzen els
valors de respecte, responsabilitat,... també la socialització i per tant els
diferents tipus de relacions amb els altres... Tant importants en la
sexualitat... No s’ha d’espantar, però sí explicar els riscos que també
comportar la sexualitat perquè ells i elles puguin prendre les seves
decisions...
Pregunta 5: Però els adolescents/joves avui tenen més informació que els
mateixos pares...
No és del tot cert... i a més no només és
important la informació sinó també els valors que acompanyen aquesta
informació.
Si no se’n parla, no existeix... No és cert, continua existint i a més provoca més curiositat i morbositat.
Aprofitar les pel·lícules, sèries,... per
comentar determinades situacions i ajudar mitjançant l’aprenentatge vicari a la
presa de decisions.
Subtemes interessants a esmentar: Informació sexual a Internet: la cara i la
creu / Els acudits com a font d’informació sexual
Interesante entrevista... Coincido contigo Carme la educacion sexual es un proceso educativo como cualquier otro... progresivo, que vaya evolucionando paulatinamente para que luego esa informacion a lo largo de los años de sus frutos.
ResponElimina